Monday, March 22, 2010

Tazkirah di Masjid Al-Alami, MITC Melaka

Jumaat 5/3/2010.
Saya memulakan penulisan ini dengan mencoretkan sidikit pengalaman yang ditimba semasa cuti hujung minggu pada awal bulan Mac. Pengembaraan bermula pada hari Jumaat 5/3/2010.

Selepas melawat guru besar sekolah saya yang dimasukkan ke hospital pakar di bandar Kluang (tekanan darah tinggi & hampir lumpuh ). Saya bersama beberapa rakan (guru baru dan lama SK Kahang), melakukan sedikit senaman petang di Kluang Parade (main bowling). Dah lama rasanya tak pegang bola bowling nie... rasa macam berat la pula... tapi, alhamdulillah masih mendahului rakan-rakan yang lain...

Kerana ada urusan yang perlu diselesaikan di Melaka, maka saya terpaksa memohin diri awal dari permainan bowling untuk meneruskan perjalanan (dengan motor merahku) ke Ayer Keroh Melaka.

Singgah sekejap di R&R Pagoh untuk solat jamak dan qasar (maghrib & isayak). Lepas tu makan nasi goreng sepinggan dan meneruskan perjalanan.

Sampai di Dataran Melaka (depan Melaka Mall) jam 8.30 malam. Selepas berjumpa berjumpa dan sembang dengan Ustaz Adli Al-Malaki, maka saya meneruskan perjalanan ke Kg. Tehel untuk menyewa di rumah Ustaz Radhuan al-Rantau Panjangi.

6 Mac 2010
Permulaan hari ini dimulakan dengan solat subuh berjemaah di surau taman (tak ingat nama taman) tu.. dan berkesempatan untuk berkongsi sedikit ilmu dengan ahli jemaah surau yang berjumlah 3 orang (seorang imam dan 2 orang makmum).

Setelas selesai pengisian ilmu, beli sedikit kueh dan nasi lemak yang dijual oleh penjaja untuk santapan perut pula... lebih kurang jam 7.15 pagi, bertolak ke SMK Tun Mutahir (sekolah praktikal) kerana ada acara merentas desa. Hampir 5 jam berada di sana. jumpa dengan Teacher Safiatun, Cikgu Zali, Cikgu Nazrul, Cikgu Salleh, cikgu Chua dan sebagainya. Alhamdulillah mereka masih ingat saya.

Dipendekkan cerita, petang tu aku iktikaf kat masjid Al-Azim Melaka. Lebih kurang jam 5.00 petang saya kembali ke Kg. Tehel. Setelah bersiap sedia untuk sebuah pertemuan, maka saya meninggalkan "hotel murah" (tak bayar pun), dan menuju ke kawasan MITC. Singgah kat MYDIN jap, nak cucuk duit... tapi tak dapat, ada masalah teknikal. sambil pusing2 kat MYDIN tu, maka sampai SMS minta pertemuan ditangguh ke lepas isyak.
Alhamdulillah, maka saya ambik keputusan untuk bersama jemaah Masjid al-Alami MITC.

Malam nie ada kuliah hadis. Penceramah menggunakan kitab "Mestika Hadis" keluaran Jabatan Perdana Menteri.
Di sini, suka saya nak kongsikan beberapa hadis yang sempat saya dengar dan salin dari kitab tersebut sebagai perkongsian ilmu untuk kita bersama.

Hadis 126: Bersedekah dengan benda-benda makanan.
"Dari Abdullah bin Amru bin Al-'As Radhiyallah 'Anhuma, Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah SAW, Apakah amalan yang baik dalam Islam? Bersabda Nabi: Hendaklah kamu memberi makan (fakir dan miskin), dan memberi salam kepa orang yang kamu kenal dan yang kamu tidak kenal".
H.R. Bukhari, Muslim dan Nasai.

Hadis 127:
Berkata Abu Hurairah, terangkan kepadaku sesuatu amalan yang apabila dilakukan akan menyebabkan aku masuk syurga. Kata Nabi: "Berilah makan (kepada fakir, miskin dan anak yatim), amalkan memberi salam, hubungkan silaturrahim dengan membantu kaum kerabat dan bertahajjudlah pada waktu malam ketika orang ramai sedang tidur, nescaya engkau akan masuk syurga dengan selamat dan sentosa".
H.R. Ahmad, Ibn hibban dan al-Hakam.

Setelah selesai menunaikan solat Isyak berjemaah, masa meneruskan misi untuk pertemuan yang penuh bermakna itu.
Selesai menyerahkan amanah dan hajat. selesai makan makan.
Saya meninta diri untuk meneruskan perjuangan (perjalanan) ke Pasir Gudang.

Bermula dari plaza tol Ayer Keroh. Setting meter perjalanan.
Sampai di sat R&R, mata dah tak boleh tahan. So, bermalamlah di surau R&R. Mulanya ingatkan saya sorang sahaja yang tidur kat situ (sbb ada satu arahan, dilarang tidur di dalam surau). Rupa2nya ada lagi 2 orang yang tumpang sekaki.

Selepas solat subuh secara berjemaah, saya meneruskan perjalanan ke Pasir Gudang.
Apa cerita di Pasir Gudang???
Tunggu.

1 comments:

M.U.R.N.I said...

Jauh perjalanan...luas pengalaman...

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates