Sunday, January 31, 2010

Sambung kembali....


inilah teratak ku sekarang. Sebagai seorang pendidik (Ustaz) di sebuah sekolah kampung di daerah kluang ini. Doaku kepada Ilahi agar kehadiranku ke sini dapat memberi manfaat buat seisi warga sekolah, masyarakat kampung dan sebagainya. Moga-moga kedatangan membawa sinar baru untuk perkembangan Islam di bumi selatan semenanjung ini.

Alhamdulillah, aku bersyukur lagi kepada Ilahi kerana menanamkan rasa cinta akan rumahNya di dalam hati ini menggerakkan aku untuk menyempurnakan fardhu di masjid Ar-Rahman. Dapatlah aku meneruskan tabiat lama semasa di kampus dulu, iaitu mencari ilmu tambahan di masjid dan surau. Kerana kita semua adalah miskin.... miskin dengan ilmu.... Sesungguhnya ilmu Allah itu amat luas....

Di sini, masjid menjalankan satu program yang pada hematku amat baik dan perlu kepada pembaikan di masa akan datang, iaitu program "membudayakan al-quran". Setiap kali selepas solat fardhu maghrib, kami akan berkumpul dalam bentuk halaqah (macam usrah) dan akan menghabiskan bacaan al-quran sebanyak sepipi dengan diselang-selikan dengan bacaan tafsir pimpinan ar-rahman.

Satu kenikmatan bila dapat mandengar dan membaca ayat-ayat Allah. Lebih-lebih lagi bila dapat tahu isi kandungannya. Sebab, sekarang ni ramai orang yang hanya baca sahaja, tapi apa yang Allah nak sampaikan pada kita???? kadang2 tu, maksud dari surah al-fatihah pun tak tahu. sedangkan mereka baca sekurang-kurangnya 17 kali sehari al-fatihah dalam solat.

Rugilah kita... amat-amat rugi.... Tapi jangan bimbang, masih ada ruang dan masa untuk kita belajar. Ayuh... jangan tidur dulu... cari dulu pengertian surah al-fatihah. Moga solat subuh kita esok pagi lebih khusyuk. sbb antara cara untuk mendapat kekhusyukan ialah dengan cara memahami bacaan kita. Ayuh... jangan berlengah lagi...

Semoga Allah merahmati kita semua.
Moga Amalan kita diterima oleh Allah sebagai ibadat.



0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates