Sunday, January 31, 2010

Ikan Di Air Masin


Cuba kita perhatikan kecantikan alam lautan yang telah dipinjamkan oleh Allah untuk kita. Sungguh nikmat rasanya. Tenang dan damai gerak geri ikan. Dan sesungguhnya Allah tidak menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia. Apa yang diciptakan oleh Allah ada manfaat dan kelebihannya tersendiri.

Selain daripada menjadi sebahagian daripada makanan bagi manusia, kehidupan ikan di air masin juga menuntut kita supaya berfikir akan hebat dan agungnya Allah SWT. Penciptaan Allah SWT yang tidak ada tolak bandingya. Sehebat dan setinggi manapun kita sebagai seorang manusia belajar, hatta ke universiti yang paling unggul di dunia ini, msih belum mampu untuk menandingi penciptaan Allah. Kerana Dia Maha Pencipta. Apa sahaja yang ada di langit dan di bumi adalah ciptaanNya. Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahu Akhbar.

Tajuk perbincangan dalam HALAQAH pada malam ini cukup cantik. Membicarakan tentang kehidupan ikan di air yang masin. Bukan nak supaya kita jadi ikan, jadi nelayan jauh sekali. Tapi supaya kita ambil pengajaran dari kehidupan ikan itu sendiri. Ikan merupakan makhluk Allah, penghuni laut. Banyak ayat al-quran yang menyebut tentang perihal ikan ini.

Ada cerita tentang ikan yang dibawa oleh Nabi Musa dan temannya semasa mencari Nabi Khaidir di tepi sungai (dalam surah al-kahfi). Ada cerita tentang ikan dan penghuni laut yang lain dalam surah yaasin dan sebagainya. Untuk apa diceritakan semua ini???
Adakah sekadar untuk bacaan semata-mata.
Tentulah tidak.
Tujuannya tidak lain dan tidak bukan supaya kita sama-sama berfikir tentang kehebat penciptaan Allah SWT dan bersyukur kepadaNya di atas segala nikmat yang dikurniakan untuk kita semua.

Cerita ikan di air masin yang menjadi tajuk perbincangan pada malam ini mengaitkan kehidupan ikan di air masin tetapi isinya / daging ikan tidak semasin air laut itu. Hebatkan Allah SWT. Macam mana boleh berlaku sesuatu yang berada dalam air masin, tapi tidak termasin (terpengaruh dengan rasa masin itu) sebab air laut. Subhanallah.

Ahli panel telah menghubungkaitkan hal kehidupan ikan di air masin dengan kehidupan manusia di dunia ini. Walaupun kita hidup dalam suasana yang penuh pancaroba ini (akhir zaman) namun kita perlu mempunyai akidah dan pegangan yang kukuh. Kita sepatutnya tidak terpengaruh dengan perkara yang boleh memesongkan akidah kita. Seperti ikan di air masin. Walaupun air laut masin, namun isi ikan tidak semasin air laut itu.

"Fikir-fikirkanlah bersama"

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates