Tuesday, October 14, 2008

Ujian dari Allah

Sambil berbaring di katil yang empuk di bilik setelah kembali dari padang Futsal, telinga saya tertarik dengan lirik lagu yang didendangkan oleh kumpulan In-Team & Nazri Raihan....


Ujian adalah....
Tarbiah dari Allah....

Adakah kita akan sabar.....

Ataupun sebaliknya.....???


Satu ungkapan yang sangat terkesan pada diri saya yang pada ketika itu sedang menahan kesakitan disebabkan satu kemalangan yang tidak disengajakan yang berlaku semasa pertandingan futsal (pengurusan kokurikulum).

Memang itulah lumrah kehidupan manusia di dunia yang fana ini, tidak terlepas dari ujian dan cubaan dari Yang Maha Esa. Perkara ini telah dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam firmanNya dalam surah al-Mulk ayat 2; yang membawa maksud: "yang menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu (hai manusia), siapa antara kamu yang baik amalannya.".

Bila mana kita sedar dan yakin bahawa hidup ini tidak lain dan tidak bukan sebagai pentas ujian, maka kita terpaksa akur dan redha dengan ujian yang Allah timpakan kepada kita. Akal kita yang terbatas ini kadang-kadang tidak mampu untuk memikirkan sebab dan hikmah disebalik kejadian yang menimpa kita. Tapi, sedarlah kita bahawa, setiap kejadian yang dirancangkan oleh Allah itu mempunyai hikmah yang cukup baik.

Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati kehidupan kita dan diampunkan dosa dan kesalahan yang kita lakukan. Salam lebaran buat semua.

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates