Saturday, October 11, 2008

Sebulan kita dilatih.. Apakah kesannya??

Salam sejahtera buat semua pembaca yang budiman, semoga minat membaca anda semakin bertambah dan subur serta mekar bak cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Sudah hampir 10 hari kita meninggalkan bulan tarbiah (latihan), Ramadhan al-Mubarak...
Apakah perasaan kita????
Gembira????.... sebab dapat raya... Balik kampung
Kenyang????.... Dapat makan kueh raya banyak-banyak
Suka????.... Dapat duit raya (saya dapat RM 60.00)
Sedih???.... Meninggalkan bulan yang cukup mulia... (tahun depan tak pasti lagi... sempat @ tak)
Pilu......... Hiba......... Sedih........ Sayu........
ataupun..... apa persaan anda????

Perkara inilah yang saya bangkit dan ungkitkan pada tazkirah yang saya berikan di Surau Al-Falah (surau Kolej Aminudin Baki). Saya mulakan tazkirah pada malam tadi dengan bacaan surah al-A'ala (Yang paling Tinggi)- surah yang sering dibaca oleh imam terawih pada rakaat pertama solat sunat witir.

Persoalan yang saya timbulkan pada permulaan tazkirah tadi adalah; apa yang kita dapat ambil pengajaran atau intipati yang Allah nak sampaikan melalui ayat dalam surah ini yang berjumlah 19 ayat...... Kita telah meninggalkan madrasah tarbiah Ramadhan..... selama 30 hari kita dengar imam membacakan surah ini..... Persoalannya, berapa ramai di kalangan kita yang mengambil inisiatif untuk merujuk makna di sebalik kalam Allah yang mulia ini?

Tepuk dada, tanya iman masing-masing. Saya tanya iman saya, anda di luar sana, tanya iman anda masing-masing. Sama-sama kita muhasabah diri (sat, tak habis lagi ni....)

Sepatutnya dan seharusnya kita ambil kesempatan dalam bulan yang mulia Ramadhan yang lalu untuk kita cari dan gali sedalam mungkin ilmu yang ada dalam kitab suci al-Quran panduan kita itu. Sesuai dengan bulan di mana diturunkan al-Quran di dalamnya..... Kita akui, tidak ramai dikalangan kita yang faham dan fasih dalam berbahasa arab..... bahkan, orang arab sendiri pun ada yang tak faham ayat jdalam al-Quran..... Oleh yang demikian, menjadi suatu kewajipan bagi kita untuk mencari maknanya.

Perumpamaan yang selalu saya bawa bila mana memberikan tazkirah @ ceramah, samaada di surau atau dalam program-program berkaitan pencarian makna al-Quran ini ialah; Kalau sekiranya kita (orang Melayu) ada seorang makwe (orang Siam)... Pada suatu hari, makwe kita hantar SMS kepada kita dalam bahasa Siam (kita tak faham apa yang dia tulis).... So, apa tindakan kita??? Adakah kita biarkan SMS itu terus berada dalam inbox kita sahaja @ kita cuba sedaya upaya untuk mencari kawan2 atau sesiapa sahaja yang faham bahasa Siam untuk menterjemahkannya kepada kita...... begitu sekali, kita berusaha (kalau terpaksa upah sekali pun, maka kita sanggup melakukannya).

Bagaimana pula kita dan al-Quran????
Adakah situasi yang sama akan kita lakukan?????
Sangupkah kita berkejaran ke sana kemari mencari orang yang dapat menjelaskan ayat-ayat Allah kepada kita (al-maklumlah kita bukan budak FPI... tak faham sangat bahasa Arab... Ayat fatihah pun tak boleh diterjemah sampai habis)????

Sidang pembaca sekalian..... inilah kita....
kita bersunguh-sunguh dengan makhluk Allah... Tapi kita meremeh-remehkan Allah....
Allah dah kirimkan suratNya kepada kita..... tapi kita biarkannya di rak-rak... tanpa dibuka... tanpa ditatap..... tanpa dibaca..... Apatah lagi memahami dan mengamalkannya.......

Coretan ini bukan saja-saja... sebagai peringatan buat diri saya yang alpha dan juga sidang pembaca di luar sana. Moga-moga ada manfaat yang dapat kita kongsikan bersama. Teruskan amalan yang kita lakukan sepanjang Ramadhan....
Tadarus, Tilawah, Qiamullail, Zikir Munajat, Doa, Sedekah, dan sebagainya kecuali satu perkara sahaja yang jangan diteruskan selain bulan Ramadhan iaitu teraweh... (nanti pelik pula orang tengok)

Salam Muhasabah. Wassalam.

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates