Saturday, October 11, 2008

Tazkirah senafas.


3 Syawal 1429H, Balai Islam: Kota Bharu- Baru-baru satu majlis Sambutan Aidilfitri bersama Mahasiswa Kelantan telah dianjurkan oleh Markaz Siswazah Kelantan (MSK). Majlis ini antara lain diadakan bertujuan untuk meraikan anak-anak Kelantan yang melanjutkan pelajaran di peringkat yang tinggi samaada dalam atau luar negeri. Alhamdulillah sambutan amat menggalakkan.

Antara pengisian program pada hari tersebut ialah; 1. Majlis dialog anak Kelantan bersama Exco kerajaan negeri (YB Abdul Fattah Mahmood dan Senator Mumtaz), 2. Ucaptama oleh dato' Menteri Besar Kelantan Darul Naim, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, 3. Jamuan makan.

Antara perkara yang telah disentuh oleh Tuan Guru adalah berkenaan dengan hari ramadhan, puasa, tazkirah, qiamullail, serta hari raya. Tuan Guru menegaskan bahawa kita perlu perbanyakkan tazkirah atau peringatan terutamanya pada bulan Ramadhan yang lepas. "mache ambo, ambo tiak-tiak ari lepah subuh, ambo ake bui tazkiroh senapah (dialek kelantan) "- "Macam saya, saya tiap-tiap hari selepas subuh, saya akan memberikan tazkirah senafas"

Ada orang tanya, nak bagi tazkirah apa Tok Guru???
Saya jawab senang aje (kata tok guru), "Bagi tazkirah hal ehwal solat (tentang sembahyang)".
Bermula dari kita takbir hingga salam, banyak perkara yang boleh kita kupas dan perbincangkan.. sebagai contoh; kita biasa membaca ta'awwuz (a'uzubillahi mina syaitonirrajim - aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam)

Ape benda syaitan ni????
Sampai kita perlu minta perlindungan dengan Allah....
tak boleh kita cari pistol ke, parang ke, tombak ke, repot polis ke atau sebagainya untuk berlindung darinya.... perlu kita minta pertolongan Allah....
Ape jenis makhluk ni??

So, perkara ini antara lain boleh dijadikan bahan untuk kita tazkirahkan. supaya kita sentiasa beringat dan berwaspada terhadap tipu daya dan perangkap syaitan ini.

Moga-moga kita mendapat manfaat.
Salam Muhasabah untuk semua.

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates