Sunday, September 14, 2008

Belajar Dari Dua Omar

Apa yang best tentang buku ini??

Sahabat sekalian..
Dalam mengaharungi kehidupan sebagai seorang mahasiswa, antara lain kita memerlukan kepada ikon atau idola yang nak kita rujuk ataupun dijadikan teladan. Kata ulama': "kalau kita nak mengambil seseorang sebagai idola, maka kita ambillah orang yang telah meninggal dunia dan kita tahu akan penghujung hayatnya dalam husnul khatimah (penghujung yang baik)".

Sesungguhnya sebaik-baik idola ataupun uswatun hasanan di dunia ini adalah Nabi Muhammad S.A.W. Firman Allah (لقد كان لكم فى رسول لله اسوة حسنة)

Nabi juga pernah berkata bahawa "ikutlah sunnahku dan sunnah khulafa' arrasyidin selepasku".. Daripada ungkapan ini kita boleh ambil pengajaran bahawa Nabi S.A.W. memperakui sifat khulafa' arrasyidin.

Hari ini mari kita berkenalan dengan dua tokoh Islam yang hebat. Dua tokoh ini sangat terkenal dalam pemerintahan Islam. Mereka ialah Khalifah Umar Al-Khattab dan cicitnya Khalifah Umar Abdul Aziz. Kedua-dua tokoh ini wajar dijadikan idola kepada kita semua terutamanya bagi mereka yang bercita-cita untuk menjadi pemimpin. Antara lain sifat mereka berdua ialah mengenyakkan perut rakyat terlebih dahulu sebelum mengenyakkan perut mereka sendiri. Perkara ini boleh dirujuk kepada perkataan yang diungkapkan oleh Umar Al-Khattab ketika mana menerima hidangan dari gabenor Azerbaijan.

"Aku orang pertama yang merasa lapar kalau rakyat kelaparan dan orang terakhir yang merasa kenyang kalau mereka kenyang"

Inilah antara sifat yang perlu ada kepada seseorang pemimpin. Mereka lebih mementingkan kebajikan rakyat daripada diri mereka sendiri..

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi akan sifat dan peribadi mereka berdua, dapatkanlah buku ini dipasaran. Semoga kita dapat mengambil pengajaran dan cuba untuk menjejaki petunjuk dari mereka berdua.

"SEMOGA RAMADHAN KALI INI PENUH MAKNA"

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates