Saturday, September 13, 2008

Aku Ingin Pulang

Salam Ramadhan buat semua.....
Alhamdulillah, kita semua telah melepasi fasa pertama iaitu sepuluh pertama dalam bulan ramadhan yang penuh keberkatn ini. Moga-moga kita mendapat kerahmatan daripada Allah S.W.T. sepertimana kata junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W...

"Ramadhan awalnya rahmah, pertengahannya maghfirah (keampunan) dan di akhirnya pelepasan dari azab api neraka. " (au kama kal..)

Apa kaitan Ramadhan dengan ungkapa "Aku Ingin Pulang" di atas??
Baiklah para sahabat & sidang pembaca sekalian.
Bila kita imbas kembali tujuan kita datang ataupun dihantar olah Sang Pencipta (Allah) ke dunia yang fana ini adalah antara lain untuk kita mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah S.W.T. semata-mata.

Firman Allah Taala:-
"Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadat kepadaKu"

Kita sering kali mendengar atau terbaca yang menyatakan bahawa bulan Ramadhan ialah bulan pesta ibadah..... Betul kah ungkapan ini? atau ianya sekadar untuk menyedapkan telinga mendengar??

Sahabat-sahabat sidang pembaca sekalian.
Kalau kita perhatikan betul-betil suasana dan keadaan sekeliling kita pada bulan Ramadhan maka kita akan mengatakan bahawa ungkapoan di atas adalah benar. Seminggu sebelum Ramadhan, pihak-pihak yang berwajib seperti PBT, MPKB, MPKj, Pihak pengurusan masjid dan surau sibuk mempersiapkan masjid dan surau dalam kawasan masing-masing sebagai persediaan menerima limpahan umat Islam yang akan mengunjungi masjid dan surau samaada untu solat fardhu berjemaah ataupun untuk solat sunat terawh berjemaah. Tidak kurang hebatnya persediaan untuk jamuan berbuka puasa. (rujuk masjid UKM)

Sahabat sekalian.
Sebenarnya itulah fitrah kita.....
Fitrah asal kita dijadikan.... untuk mengabdikan diri secara total (dengan izin) kepada Allah Rabbul Jalil.. Sebab itulah ungkapan "Aku Ingin Pulang" di atas saya gunakan. Anatara lain untuk menyedakna diri saya dan sahabat sekalian supaya kembali kepada fitrah asal kejadian kita. Mungkin 11 bulan yang lepas kita dialphakan dengan kesibukan duniawi.... tapi, ambiklah kesempatan bulan Ramadhan yang mulia ini untuk kita jadikan asas bagi menjadikan diri kita ini benar-benar hamba Allah yang bertaqwa kepadaNya.

Sesuai dengan firman Allah:-
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, moga-moga kamu bertaqwa"


SEMOGA KEDATANGAN RAMADHAN KALI INI PENUH MAKNA AGAR DAPAT KITA SEMUA LALUINYA DENGAN SEMPURNA



0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates