Monday, August 3, 2009

Catatan sisi.... aku seorang designer.

Sedar tak sedar, kita sudah berada di bulan syaaban. Bila tengok pada kalender hijrah.... masyaAllah, kita dah berada pada 12 Syaaban 1430H. Dengan kata lain, 3 hari lagi 15 Syaaban (orang biasa panggil Nisfu Syaaban... ada yang buat program baca Yaasin 3x dan sebagainya.). Maknanya, kurang lebih 18 hari lagi, kita akan melangkah ke satu bulan yang cukup mulia dan bermakna untuk kita semua.

Bulan di mana diturunkan al-Quran di dalamnya. Sepertimana Firman Allah di dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 185:-

شَہۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدً۬ى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍ۬ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِ‌ۚ فَمَن شَہِدَ مِنكُمُ ٱلشَّہۡرَ فَلۡيَصُمۡهُ‌ۖ وَمَن ڪَانَ مَرِيضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ۬ فَعِدَّةٌ۬ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ‌ۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِڪُمُ ٱلۡيُسۡرَ وَلَا يُرِيدُ بِڪُمُ ٱلۡعُسۡرَ وَلِتُڪۡمِلُواْ ٱلۡعِدَّةَ وَلِتُڪَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَٮٰكُمۡ وَلَعَلَّڪُمۡ تَشۡكُرُونَ

Maksudnya: bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur.

Alhamdulillah, syukur seadanya saya panjatkan kepada Allah yang maha mencipta kerana sehingga hari ini aku masih diberi kesihatan yang sempurna juga nikmat lain yang memamng tidak mampu untuk saya menghitungnya. (juga terselamat dari bencana/bala H1N1@selsema babi). Aku berdoa agar Allah SWT memberki kesempatan kepada diri yang lemah ini untuk melangkah masuk ke bulan ramadhan yang penuh rahmat.

Teringat lagi kata-kata tuan Iman di masjid kampungku pada malam terakhir teraweh pada tahun lepas. "Perbanyakkanlah doa, moga-moga kita dapat menjadi tetamu Allah lagi pada ramadhan akan datang". Ucapannya yang diselang-seli dengan tangisan membuatkan makmun menjadi sayu... Betul apa yang dikatakan, mungkin kita tak merasain
ya kalau tidak berlaku pada diri dan sahabat handai kita tapi bila kita yang rasainya sendiri maka kita akan mengiyakannya. Pada tahun ini sahaja, kurang lebih 6 orang penduduk kampung saya yang meninggal dunia. Ada yang sakit tua dan ada yang meninggal secara automatik (kata orang-orang kampung la.. iaitu x sakit, x kemalangan... tiba-tiba dengar berita meninggal... AlFatihah untuk mereka semua).

Mereka mungkin tergolong dikalangan yang sedang menunggu kedatangan bulan yang mulia Ramadhan Al-Mubarak ini. Namun sebaik mana kita merangcang, kita perlu ingat bahawa Allah juga merancang dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Semoga roh-roh mereka ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.

Sebagai seorang designer, sekarang adalah antara musim-musim sibuk. Apa taknya. Kebanyakan surau dan masjid dan siap merancang untuk mengimarahkan masjid dan surau masing masing sempena menyambut bulan yang mulia ini. Bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang ganjarannya melebihi seribu bulan. Maka bermula episod sibuk melakar design dan mencetak banner dan bunting sempena Ramadhan yang mulia. Ada masjid yang merancang untuk mengadakan forum, ada surau yang merancang untuk mengadakan Qiamullail dan sebagainya.

Di sini saya ingin kongsikan beberapa desing yang telah dicetak setakat ini sempena menyambut kedatangan Ramadhan yang mulia ini.


Mungkin saya akan kongsikan leibih banyak design yang dicetak di kedai ini. Jadi, mana-mana agensi kerajaan atau swasta, badan bukan kerajaan, organisasi masjid atau surau dan sekolah-sekolah yang ingin mengadakan program dan ingin menempah benner atau bunting, bolehlah menghubungi saya di talian 09-7011099 / 013-2429538 @ email:- fadhil.06@gmail.com.

"Yang Baik Dikongsikan Bersama"

0 comments:

Ayuh Baca Quran

Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini

Demi Masa

Ingat Solat

Bilangan Pengunjung

Sembang Ilmiah

Laman Ilmiah

Silibus Usrah Remaja

---------------------------

Mencari silibus untuk USRAH?? DAPATKAN QURANIC GROUP Hari ini juga Pastkan anda tidak terlepas Hubungi saya

Mohd Hasyrie Rusydie 0132965236

  • QURANIC GROUP
  • ------------------------------

    Followers

    Text

    
    
    Template by Layout4all & Abdul Munir | blog Blogger Templates